Deli s prijatelji
S hrano nad raka
S hrano nad raka

Vse več raziskav po svetu dokazuje, da je hrana najboljše zdravilo proti raku. Na ameriškem nacionalnem onkološkem inštitutu ocenjujejo, da je približno tretjina rakastih obolenj povezana s prehrano, torej jih pravilna prehrana tudi znatno preprečuje.

Rak se razvija zelo dolgo, in to pomeni, da so nam na voljo leta, celo desetletja, ko ga lahko bodisi oviramo ali pa pospešujemo. Raziskovalci ugotavljajo, da hrana lahko ustavi razvoj rakastih celic v različnih obdobjih. Nekatera živila na primer nevtralizirajo kemikalije, ki povzročajo raka. Antioksidanti, ki jih je moč najti v nekaterih vitaminih in rudninskih snoveh, uničujejo kisikove proste radikale, zaradi katerih so celice občutljivejše za raka, in lahko celo pomagajo »zaceliti« poškodovane celice. Zlasti pšenični otrobi pa dokazano odstranjujejo predrakaste celice.

Nedavni študijski pregledi, ki so jih opravili pri sedemnajstih narodih, je pokazal, da je obolevnost za rakom pri ljudeh, ki pojedo največ sadja in zelenjave, polovico manjša kot pri tistih, ki ju pojedo najmanj. Tu gre za raka na pljučih, debelem črevesu, prsih, materničnem vratu, požiralniku, ustni votlini, želodcu, mehurju, slinavki in jajčnikih. Po nekaterih raziskavah lahko sklepamo, da redno zauživanje sadja in zelenjave lahko zmanjša tveganje pljučnega raka celo pri kadilcih. Osupljivo, saj vemo, kako rakotvoren je cigaretni dim.

Eden od najbolje raziskanih antioksidantov, ki učinkovito preprečuje raka, je beta karoten; največ ga je v temno zeleni, živo rumeni in oranžni zelenjavi, kot je špinača, sladki krompir in korenje, pa v marelicah in melonah. Pri poskusih na harvardski univerzi so ugotovili, da beta karoten neposredno zastruplja celice malignih tumorjev, ustavlja rast celic pljučnega raka in učinkuje na beljakovine, ki jih tumorji potrebujejo za rast.

Pa se pomudimo pri živilih, ki pomagajo pri preprečevanju in celo zdravljenju raka

Paradižnik

Pomembna sestavina rajskega sadeža je likopin, pigment, ki mu daje rdečo barvo. Je antioksidant, ki ga najdemo tudi v lubenicah in marelicah, in uničuje nekatere kisikove proste radikale, ki utegnejo sprožiti raka. Pomanjkanje likopina povečuje tveganje raka na trebušni slinavki – v skrajnem primeru tudi do petkrat. Spodbuden je podatek, da je ta snov tudi v predelanem paradižniku, se pravi v mezgi, prelivih in celo ketchupu.

Zelena zelenjava

Neka italijanska študija je pokazala, da je sočivje s temno zelenimi listi, kot so špinača, brokoli, temno zelene solate in zeleni ohrovt, zvrhano antioksidantov, med drugim beta karotena, folata in luteina. Kar oko nam pove, katero sočivje je bolj zdravo: temnejše ko je, boljše je.

Čebulnice

Vrsto snovi, ki preprečujejo raka, zlasti na debelem črevesu, želodcu, pljučih in jetrih, so našli v česnu, čebuli in šalotki. Poskus na neki pensilvanijski univerzi je pokazal, da je uživanje česnovih pripravkov pri podganah tudi do 71 odstotkov zmanjšalo raka na mlečnih žlezah. Ljudje, ki pojedo veliko čebule in česna, pa so dokazano odpornejši proti raku na želodcu in črevesju. Raziskave kažejo, da je česen učinkovit celo pri zdravljenju raka. Predvsem krepi naš imunski sistem. Njegove žveplove spojine so pri poskusnih miškah spodbudile delovanje makrofagov in limfocitov T, celic imunskega sistema, ki uničujejo maligne celice.

Citrusi

»Jejte čimveč pomaranč, grenivk in limon,« priporočajo toksikologi. Omenjajo, da so citrusi vsestransko živilo proti raku, saj vsebujejo vse naravne sestavine (karotenoidi, flavonoidi in druge), ki so vsaka posebej nevtralizirale močne rakotvorne kemikalije pri živalih. Citrusi so posebno učinkoviti pri preprečevanju raka na trebušni slinavki. Poskus s skupino Švedov je pokazal, da je tveganje raka na slinavki pri tistih, ki so skoraj vsak dan pojedli pomarančo, grenivko ali limono, 50-odstotno, pri tistih, ki so ga zaužili manj kot enkrat na teden, pa skoraj 70-odstotno.

Križnice

Zelenjava iz družine križnic, recimo zelje, cvetača, navadni in brstični ohrovt, brokoli, gorčični kalčki in repa, lahko zmanjša tveganje raka na dojki. Na nebraški univerzi v Omahi so ugotovili, da so živali, ki so jih krmili z zeljem ter jim omejili maščobe, manj obolevale za rakom na mlečnih žlezah. Te vrste zelenjavo jejte surovo ali le napol skuhano, kajti predolgo kuhanje uniči indole, najpomembnejše snovi za preprečevanje raka. Križnice pa so učinkovita obramba tudi pred rakom želodca in debelega črevesa. V ameriški zvezni državi Utah so opazili, da moški, ki jedo največ križnic, obolevajo za rakom debelega črevesa 70-odstotno manj kot tisti, ki jih pojedo najmanj.

Soja

Ta stročnica vsebuje vsaj pet sestavin, ki preprečujejo raka. Ena od njih ima podobno kemično sestavo kot zdravilo tamoksifen, ki ga redno uporabljajo pri zdravljenju raka na prsih, in zdaj raziskujejo, ali lahko prepreči bolezen. Poskusi na živalih pa so pokazali, da sojine sestavine preprečujejo črevesnega, kožnega raka in še druge oblike, saj verjetno upočasnijo rast in delitev rakastih celic. Koristne so tudi druge stročnice: čičerka, leča, fižol. Študija v Kaliforniji je pokazala, da so ljudje, ki jedo stročnice enkrat na teden, kar za 40 odstotkov bolj obvarovani pred rakom na trebušni slinavki kot tisti, ki jih zaužijejo redkeje.

Pšenični otrobi

Ti varujejo zlasti debelo črevo. V neki newyorški bolnišnici so ugotovili, da je šest dekagramov otrobov na dan, porazdeljenih na dva obroka, v pol leta povzročilo, da so se predrakasti polipi na debelem črevesu skrčili. Presenetljivo, kako korenito in hitro učinkuje taka majhna količina. To dokazuje, da je dieta učinkovita tudi še tedaj, ko so se že pojavila opozorilna predrakasta znamenja.

Nemastno mleko

Zdi se, da nasičene maščobe v mleku spodbujajo nastanek nekaterih vrst raka, neka druga mlečna sestavina pa ga lahko zavira. Na inštitutu za rakasta obolenja v Buffalu so odkrili logično dejstvo, da utegnejo tisti, ki uživajo polnomastno mleko, prej oboleti za rakom ustne votline, želodca, debelega črevesa, zadnjika, pljuč, mehurja, prsi in materničnega vratu kakor tisti, ki mleka sploh ne pijejo. Ugotovili pa so tudi, da pivci nepolnomastnega mleka redkeje kot popolni mlečni abstinenti obolijo za rakom ustne votline, želodca, zadnjika in materničnega vratu. Zakaj? Znanstveniki domnevajo, da kalcij, riboflavin, vitamini A, C, in D – ki so tudi v polnomastnem mleku, a so tam očitno manj učinkoviti – lahko učinkujejo proti raku, toda na načine, ki jih še ne razumemo.

Če se želite s svojo prehrano kar najbolj zavarovati pred rakom, pojejte vsaj pet obrokov sadja in zelenjave na dan, svetuje ameriški nacionalni onkološki inštitut. En obrok pomeni pol skodelice surovega ali kuhanega sadja ali zelenjave, ali skodelico surove listnate zelenjave, ali svež srednje velik sadež, ali 17 dag sadnega ali zelenjavnega soka. Idealen jedilnik vsebuje malo maščob in kalorij, veliko balastnih snovi in vrsto visoko hranilnih živil, kot so sadje, zelenjava, neoluščena žita, stročnice, semena, oreščki in po želji živalske beljakovine s kar najmanj maščobe.

Sorodna povezava:

Deli s prijatelji
Prejšnji članekKrompir – tečna in prebavljiva hrana
Naslednji članekŠkodljivci jablan pri nas
Sem delček nečesa, sem delček nekoga, sem delček ustvarjalnosti in sem delček požrtvovalnosti. Sem spletni "zasenjak", ki se posveča spletni prodaji različnih izdelkov, iskanju poslovnih "niš", učenju različnih script, SEO optimizaciji in spletnemu trgovanju na splošno. Sem blogerski odvisnež in kar je najbolj pomembno, sem ustanovitelj KupimProdam.si oglasnika. Tematika, ki sem jo izbral, je namenjena širši populaciji ljudi, saj pišem o meni najbolj priljubljenem rastlinskem in živalskem svetu. Članki večinoma nastajajo spontano, občasno pa se najde kakšna ideja tudi na spletu, ali po kakšni dobri razpravi s prijatelji.